Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Fotoradar straży miejskiej nie ma wpływu na poprawę bezpieczeństwa na drogach

02.08.2011 00:00 red

WODZISŁAW – Porównaliśmy policyjne statystyki. W okresie kiedy fotoradar był używany, na drogach powiatu wodzisławskiego zanotowano większą liczbę zabitych i rannych

Po dziewięciomiesięcznej przerwie Straż Miejska w Wodzisławiu przygotowuje się do ponownego wyjazdu na drogi z fotoradarem. Taką możliwość daje rozporządzenie ministra infrastruktury, które obowiązuje od 17 czerwca. Zgodnie z nowymi przepisami strażnicy muszą dokładnie oznakować miejsca kontroli i uzyskać zgodę administratora drogi na dokonywanie pomiarów prędkości.

Okazuje się, że kontrole straży miejskiej nie przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa wśród kierowców. W pierwszym półroczu ubiegłego roku, kiedy fotoradar był obecny na drogach powiatu wodzisławskiego, zanotowano więcej zabitych i rannych niż w pierwszym półroczu tego roku, kiedy fotoradar leżał w magazynie. Po co więc kontrole? Czy to sposób na łatanie miejskiego budżetu, jak sądzą niektórzy? Nie wiadomo. Przypomnijmy jedynie, że ponad 94% wszystkich mandatów nałożonych w ubiegłym roku przez Straż Miejską w Wodzisławiu otrzymali kierowcy. W 2009 r. było podobnie. Odsetek mandatów nałożonych na kierowców wyniósł prawie 90%.

Z początkiem roku weszła w życie ustawa zezwalająca straży miejskiej kontrolować prędkość pojazdów przy wykorzystaniu fotoradaru. Od 9 miesięcy sprzęt nie jest używany, ponieważ do ustawy nie było aktów wykonawczych. 17 czerwca pojawiło się rozporządzenie ministra infrastruktury określające sposób przeprowadzania kontroli. Nowe przepisy stanowią, że znak D-51 (automatyczna kontrola prędkości) powinien być ustawiony przed miejscem dokonywania pomiaru. Od 100 do 200 metrów w terenie, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 60 km/h, od 200 do 500 m tam gdzie dozwolona prędkość wynosi powyżej 60 km/h i od 500 do 700 m na autostradach i drogach ekspresowych. Zgodnie z nowymi przepisami straż miejska musi posiadać zgodę administratora drogi na ustawienie urządzenia w pasie drogowym, a miejsca, w których prędkość będzie kontrolowana ustalić z policją. Obecnie w Wodzisławiu trwają ustalenia. Strażnicy miejscy zwrócili się do zarządców dróg o zgodę na ustawienie znaków informujących o kontroli. Kiedy fotoradar pojawi się ponownie? – Nie potrafię powiedzieć. Wszystko zależy od szybkości decyzji zarządców dróg – mówi Janusz Lipiński, komendant Straży Miejskiej w Wodzisławiu. 

Strażnicy to kłusownicy?

Sprawa fotoradaru od lat budzi kontrowersje. Część kierowców uważa, że kontrole prowadzone są w sposób niewłaściwy i walczą o swoje przed sądem. Tak zrobił Jacek Węgierkiewicz z Kończyc, który we wrześniu ubiegłego roku „wpadł” w Mszanie na ul. Wodzisławskiej (na wysokości restauracji Astoria).  Nie przyjął mandatu, a sąd nałożył na niego karę w wysokości 200 zł, a także 6 punktów karnych. Mężczyzna nie zapłacił, twierdząc, że kontrola była prowadzona nieprawidłowo. Podważa sposób ustawienia pojazdu. Twierdzi, że strażnicy nie posiadali zgody policji i administratora drogi na prowadzenie kontroli w tym miejscu. Jego zdaniem, urządzenie pomiarowe użyte było niezgodnie z instrukcją obsługi. – Na proces, który ruszył w kwietniu straciłem już znacznie więcej pieniędzy niż te 200 zł mandatu. Postanowiłem jednak udowodnić, że strażnicy miejscy to kłusownicy – twierdzi Jacek Węgierkiewicz .

Były inne przepisy

Janusz Lipiński, komendant Straży Miejskiej w Wodzisławiu twierdzi, że kierowca mija się z prawdą i nie do końca orientuje się w przepisach obowiązujących w ubiegłym roku. – Zgoda administratora drogi nie była strażom gminnym potrzebna. Jeśli chodzi o ustalenia z policją, to takowe były wypisywane co miesiąc na każdy kolejny okres kontroli. Myli się także jeśli chodzi o sam fotoradar i odpowiednie jego zastosowanie. Po pierwsze, samochód przechodzi przegląd w stacji diagnostycznej, która potwierdza jego sprawność, po drugie, świadectwo legalizacji fotoradaru wystawia dyrektor Okręgowego Urzędu Miar w Katowicach. Takie świadectwo posiadamy, co stanowi dowód na to, że nasze urządzenie działa odpowiednio – wyjaśnia komendant Lipiński.   

Więcej zabitych i rannych

Wraz z powrotem fotoradaru na drogi wraca pytanie, czy kontrola prędkości prowadzona przez strażników przyczynia się do zmniejszenia liczby wypadków i kolizji? Okazuje się, że nie. W okresie kiedy strażnicy prędkości nie kontrolowali, było lepiej. Sprawdziliśmy liczbę wypadków i kolizji w pierwszej połowie ubiegłego roku, kiedy fotoradar straży miejskiej kontrolował prędkość, a także dane z pierwszej połowy tego roku, kiedy urządzenie nie było aktywne. Okazuje się, że od stycznia do końca czerwca 2010 r. (fotoradar aktywny) doszło do 62 wypadków, a więc było ich tyle samo co w analogicznym okresie 2011 r. Było jednak więcej kolizji. Zanotowano ich 599, a w tym roku 548. W badanym okresie funkcjonowania fotoradaru zginęło na drogach powiatu wodzisławskiego 6 osób, gdy nie działał 5.  Więcej było także rannych. W pierwszej połowie 2010 r. – 71, w  okresie analogicznym 2011 r. – 76.

Rafał Jabłoński

  • Numer: 31 (560)
  • Data wydania: 02.08.11

Archiwum

  • Numer: 29 (558)
  • Data wydania: 19.07.11
  • Numer: 30 (559)
  • Data wydania: 26.07.11
  • Numer: 31 (560)
  • Data wydania: 02.08.11
  • Numer: 32 (561)
  • Data wydania: 09.08.11
  • Numer: 33 (562)
  • Data wydania: 16.08.11