Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 25 (1307) Data wydania: 20.06.17
Czytaj e-gazetę

Angielski problem w sercu Raciborza

Tajemniczy klient zadzwonił do informacji turystycznej w Raciborzu. Po angielsku spytał o namiary na tanie noclegi i wydarzenia kulturalne w mieście. Nie dowiedział się niczego. Co na to dyrektor RCK Joanna Maksym–Benczew, której podlega Raciborskie Centrum Informacji?

Zagraniczni wolontariusze Stowarzyszenie Aktywności Obywatelskiej Bona Fides przez cały 2016 rok kontrolowali Centra Informacji Turystycznej w województwie śląskim. Doszli do wniosku, że nie wszystkie są przyjazne turystom. Tak miało być m.in. w Raciborzu, gdzie wolontariusze szukali informacji o tanich hostelach i miejscach wypoczynku, wydarzeniach kulturalnych odbywających się w mieście i regionie. Nie dowiedzieli się niczego.

Kiepski angielski

– Pracownik nie mówił po angielsku, poprosił, żeby zadzwonić za 5 minut, a potem nie odbierał telefonu – czytamy w raporcie fundacji. Tajemniczy klient odwiedził RCI raz jeszcze, tym razem spotkał się z pracownikami placówki w cztery oczy. W raporcie Bona Fides wskazano, że byli oni nastawieni do niego przyjaźnie, jednak nadal mieli problem z udzieleniem odpowiedzi na podstawowe pytania.

Pozytywnie oceniono natomiast lokalizację centrum informacji w Raciborzu, angielską wersję miejskiej strony internetowej, bezpłatny dostęp do Internetu w RCI, czytelny plan miasta oraz dostępność darmowych folderów informujących o atrakcjach turystycznych miasta i regionu. Summa summarum Racibórz uplasował się w połowie stawki miast województwa śląskiego, w których sprawdzono jakość obsługi turystycznej.

Co na to dyrekcja?

Poprosiliśmy dyrektor Raciborskiego Centrum Kultury Joannę Maksym–Benczew o ustosunkowanie się do raportu Bona Fides. – Jeśli telefon nie został odebrany, to tylko z powodu obecności w punkcie turystów, którzy w tym wypadku są priorytetem i niezręczne jest ich pozostawienie i odbieranie telefonu. RCI pracuje w sezonie w godzinach 9.00 – 20.00 (soboty, niedziele 12.00 – 20.00) i bywa tak, że w niektórych momentach, na dyżurze jest jeden pracownik, obsługujący turystów, telefony, e–maile, wypożyczalnię rowerów oraz galerię – tłumaczy całą sytuację dyrektor RCK.

Przyspieszony kurs

Dowiedzieliśmy się, że w minionych latach pracownicy Raciborskiego Centrum Informacji sami zgłaszali problem słabej znajomości języka angielskiego byłej dyrekcji RCK. Nie podjęto wówczas żadnych kroków w kierunku poprawy sytuacji. – Obecnie dwójka pracowników RCI uczestniczy w przyspieszonym kursie konwersacji języka angielskiego. Informujemy, że jeden z pracowników posługuje się biegle językiem angielskim, dwójka jest w trakcie kursu, oprócz tego, pracownicy posługują się językami: niemieckim i rosyjskim – wskazuje Joanna Maksym–Benczew. Dyrektor RCK zwraca również uwagę na zasadniczą słabość raportu Bona Fides: wnioski są wysnute na podstawie nie kilku czy kilkunastu zdarzeń, ale jednostkowych przypadków.

(żet)


Lepiej późno niż wcale

Rzeczywiście, trudno oceniać jakość działania instytucji na podstawie wyrywkowej kontroli. Z drugiej strony „łyżka dziegciu beczkę miodu zepsuje”. W dobie błyskawicznego przepływu informacji, stare porzekadło jest wyjątkowo aktualne. Dość powiedzieć, że przygotowany przez Bona Fides raport został udostępniony przez Polską Agencję Prasową, za pośrednictwem której dotarł do tysięcy redakcji w Polsce. Tym bardziej cieszą więc wieści o przyspieszonym kursie angielskiego, który przechodzą pracownicy RCI. Może następnym razem beczka miodu pozostanie nietknięta?

Wojtek Żołneczko